فلم برداری
Video filming
ترتیب و تنظیم وسایل
همیشه با خود مایع تطهیر کننده، وسیلۀ ی که گرد و خاک را با فشار هوا دور میکند، و پوش لینز حمل نمائید.
در ختم هر روز لینزها و کمرۀ تانرا از گرد و خاک پاک کنید. همیشه برای رفتن آماده باشید. بطری هایتان باید همیشه مکمل چارج داشته باشد و در هر لحظه یی که فرمان داده شود کمره هایتان آماده فلمبرداری باشد.
همیشه کمره باید خشک نگهداشته شود!!! در صورتیکه کمره تر شود، بطری آن فوراً کشیده شود حتی اگر کمره روشن هم نباشد. آب و رطوبت را با یک پارچۀ تکه خشک نمائید. در صورتیکه آب در داخل کمره داخل شده باشد کمره را فوراً به بخش تخنیکی ارسال نمائید. اگر اینکار امکان نداشته باشد جهت راه حل فوری از موی خشک کن استفاده کنید. احتیاط کنید که کمره از بین نرود. (موی خشک کن را با کمره بسیار نزدیک نسازید.) قبل از استفاده، اول موی خشک کن را با دست تان امتحان نمائید که هوای گرم را با فشار ملایم از کدام فاصله گرفته میتوانید بعداً آنرا برای خشک کردن کمره برای یک دقیقه استفاده کنید. اینکار حد اقل میتواند عدسیۀ کمره شمار را از تخریب شدن نجات دهد... این کاریست که همیشه باید در قدم اول انجام شود.
شات های ابتدایی برای برای اخبار برنامه سازی و غیره
شات بسیار زیاد وسیع
شات EWS اکثرأ منحیث یک شات تعیین کننده بمنظور نشان دادن تمام جائیکه ازآن گزارش داده میشود به بیننده بکارمیرود.
(VWS شات بسیار وسیع (
این شات بسیار به هدف نزدیک میباشد. دراین مورد هدف قابل دید میباشد این شات همچنان منحیث یک شات تعیین کننده کارمیدهد. – مثلأ، یک شات که دربرگیرندۀ تمام یک خانه باشد.
(WS شات وسیع (
هدف کاملأ و مشخصأ داخل چوکات دیده میشود. مثلأ، اگر هدف یک (شخص ) باشد پس شات او را کاملأ در داخل چوکات طوری میگیرد که یک اندازه جای بالای سر و همچنان پاهایش باقی میماند.
شات متوسط
بعضی بخشهای از هدف را طوری نشان میدهد که بیننده احساس کند که گویا تمام هدف را میبیند. این حالت مشابه به حالت است که شما درحال صحبت کردن با کسی هستید وبطرف وی می بینید. دراین حالت شما تنها بطرف روی آنشخص دیده و به دیگر اعضای وجود اش توجه نمیکنید بنأ اگر عین حالت درتصویر مدنظرگرفته شود پس دیگر اعضای همچو یک تصویر غیرضروری است.
(MCU متوسط (Close up شات
این شات طوری است که در میان شاتهای MD و CU واقع شده است و بدون نزدیک شدن زیاد چهره را بطور واضح نشان میدهد.
(CU)Close up شات
شات CU اکثراً برای گرفتن چهره در حالت احساسات بکار میرود. همچنان این شات برای گرفتن دستها در حال اجرای کاری مثلاً ، در حال صحبت در گوشی تیلیفون و یا در حال نوشتن که میتواند یک ترانزشن عالی را نشان دهد.
(Close up (ECU بسیارزیاد
این شات نسبت به CU نزدیکتر بوده ولی برای عین مقصد بکار میرود که معمولاً برای حالات احساسات قوی مانند اندوه استفاده میشود.
Tilt & pan
حد اقل طول ثبت یک شات Tilt و pan 9 ثانیه است. اگر یک خبرنگار تصویری متجرب بخواهد یعنی سر کمره را تا وبالا و به یک زاویه حرکت بدهد(بخش حرکت کمره را ببنید) پس درابتدا به اندازۀ 9 ثانیه را اجرا کرده و بعد ازاینکه حرکت کمره ختم شد 9 ثانیه دیگر را ثابت ثبت کند. اما حد اوسط برای یک نما تنها سه ثانیه میباشد .
برای تازه کاران مهم است که تمام شات های شان را بطور ساکن بگیرند .تازه کاران معمولأ متمایل میباشند که کمره را در جریان گرفتن شات شان حرکت بدهند. در بخش شوتنگ اخبار امکان حرکت دادن کمره موجود است ولی تازه کاران باید در ابتدا زمانی که درمورد یک هدف منتخب آموزش میبینند کمره را کاملأ ساکن نگهدارند.
قاعده سوم (همچنان بعنوان قاعدۀ طلایی مشهور است)
این قاعدۀ کلاسیک میگوید که هر کمپوزیشن یک شات باید تقسیم بر سه گردد
Zoom
: این شات هدف را نزدیک ساخته و بزرگ میسازد. یادداشت: این شات به استثنای Stand up در مورد اخبار قابل استفاده نمیباشد.
کمپوزیشن و فریمنگ شات ها
شیوه های زیاد کمپوز نمودن شات نظر به اهداف شات تان موجود است. شما باید بدانید که چه شامل شات است و چه نیست.
قاعدۀ 180 درجه
اگر شما یک صحنه را شوت میکنید یک خط تصوری در وسط آن ترسیم نمایید و در آن داخل نشوید.
مثلأ: اگر دو نفر با هم صحبت میکنند خط تصوری را در میان آنها مانند شکل پایین ترسیم نمایید.
اگر شما از این خط عبور نمائید در زمانی ادیت آن، همه چیز نامنظم یا در سمت غلط معلوم خواهد شد. یعنی اشخاص که با هم صحبت میکنند طوری معلوم خواهند شد که روی به روی یکدیگر قرار ندارند.
نتیجه نهای
پس بیاید تمام شات های که تا حالا گرفته ایم با هم یکجا نمایم .
این یک نمونه است و عین قاعده برای تعمیرات، حیوانات و نباتات بکار میرود، به استثنای اینکه شما در اخیر با این سه مورد متذکره مصاحبه ای انجام نمیدهید. در آغاز به همین فورمول پابند باشید هیچگاهی مرتکب اشتباه نخواهید شد... این کار گارانتی شده است!
شوتنگ (فلمبرداری) مصاحبه ها
قبل از مصاحبه :
- در مورد یک موقعیت مناسب برای مصاحبه تصمیم گرفته شود. پشت صحنه تصویری و هم چنان آواز پشت صحنه را بخاطر داشته باشید. کوشش زیادی بخرچ دهید تا پشت صحنه را با مصاحبه شونده ربط دهید. مثلاً: در مصاحبه با یک پولیس، او در پیش روی یک لوحۀ پولیس، حوزۀ پولیس، موتر گزمه، نوار نشان دهندۀ صحنه یی از جرم قرار داده شود. قاعده طلایی (گولدن) تلویزیون را بخاطر داشته باشید: حتی اگر صوت هم خاموش باشد بیننده باید قادر باشد که شخص روی صفحه تلویزیون را شناسایی نماید.
- زمان مصاحبه را تعیین نموده سؤالها را پیش از پیش آماده سازید.
- در مورد مصاحبه شونده تحقیق نمائید.
- متوجه باشید چه نوع مایکروفون برای مصاحبۀ تان مناسب است. قبل ازینکه مصاحبه شروع شود مطمئن شوید که میزان صوت درست باشد.
- قبل از رسیدن به محل مطمئن شوید که وسایل و بطری های تان امتحان شده اند و بصورت درست کار میکنند.
- کوشش نمائید که پیشتر از وقت به محل مصاحبه برسید و کوشش نمائید تا قبل از آمدن مصاحبه شونده و آماده شدنش تمام وسایل تان را نصب نمائید.
در جریان مصاحبه
- از پشت صحنه آگاه باشید که آیا حواس را پراگنده میسازد و یا اینکه در مورد موضوع مصاحبه چیزی علاوه مینماید.
- کوشش نمائید که واضح و درست راجع به اصل موضوع صحبت نمائید. از پرسیدن سؤالهای که به بلی و نخیر جواب داده میشوند، خود داری شود
- اگر مصاحبه شونده عینک شیشه سفید پوشیده باشد، متوجه باشید که شعاع لایت در آن منعکس نشود. مصاحبه شونده هیچ گاهی عینک شیشه سیاه نباید بپوشد الی اینکه نابینا باشد.
- اگر مصاحبه شونده در مورد چیزی صحبت میکند که از شات بیرون است بعداً از آن چیزها شات گرفته شود تا در وقت ایدیت از آن استفاده گردد. مثلاً: اگر یک شخص در مورد یک نوع گل مورد نظر خود صحبت میکند لحظات بعد شما باید از همان گل شات بردارید.
بعدا از مصاحبه
- بعد از ختم مصاحبه از شخص تشکری نموده ویزت کارت شانرا بگیرید
- قبل از ترک کردن محل، صوت و تصویر را چک نمائید تا در صورت کدام نواقصی مصاحبه دوباره از سر گرفته شود.
- شخص مصاحبه شونده باید درست در محراق روشنی قرار داشته باشد. در صورت نبود لایت کافی و خوب، آنها را در نزدیک کلکین و یا در بیرون از اتاق بنشانید. و مطمئن شوید که بالای همان طرف روی مصاحبه شونده که به سکرین نزدیکتر است، لایت کافی باشد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر